Z OSTATNIEJ CHWILI

/aktualnosci/1515-komunikat-zimowa-przerwa-świąteczna.html

Komunikat - zimowa ...

Dyrekcja Zespołu Szkół Nr 7 w Kaliszu informuje, iż w dniach 22-24.12.2014r. oraz 29-31.12.2014r. ...

/aktualnosci/1513-pierwszy-raz-w-profesjonalnej-siłowni.html

Pierwszy raz w ...

Dla naszych uczniów pierwsza wizyta w fitness klubie w większości stanowiła niemałe wyzwanie. Na ...

/aktualnosci/1512-działamy-razem.html

Działamy razem!

W dniu 15 grudnia 2014 roku nasza szkoła gościła uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego ...

moduly-user-1 01moduly-user-1 02moduly-user-1 03

Ocenianie Kształtujące

 

Nasza szkoła uczestniczy w programie

  logo_ok

 

Począwszy od roku szkolnego 2009/2010, w naszej szkole w wybranych klasach nauczyciele zaczęli stosować Ocenianie Kształtujące, które ma na celu podniesienie wyników nauczania.

 

001

 

Elementy oceniania kształtującego

Nauczyciel, który stosuje ocenianie kształtujące:

  • określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia

Nauczyciel przed przystąpieniem do planowania lekcji zastanawia się, jakie cele chce zrealizować z uczniami podczas lekcji. Określa też, co chce, aby uczniowie osiągnęli. Często cel, który stawia sobie nauczyciel, może być dla ucznia niejasny. Dlatego nauczyciel musi go tak sformułować, aby stał się on zrozumiały dla każdego ucznia. Pod koniec lekcji wraz z uczniami nauczyciel powinien sprawdzić, czy cel został osiągnięty.

  • ustala wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli to, co będzie brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia

Uczeń musi wiedzieć, co dokładnie będzie podlegało ocenie. Należy ustalić, co będzie brane pod uwagę przy ocenianiu (NaCoBeZu).

Chodzi o to, by określić dowody, fakty, które pokażą zarówno nauczycielowi, jak i uczniowi, w jakim stopniu cel lekcji został osiągnięty.

Kryteria także pomagają uczniom przygotować się do sprawdzianu oraz wykonać pracę tak, aby postawiony przez nauczyciela cel został zrealizowany. Nauczyciel konsekwentnie ocenia tylko to, co zapowiedział wcześniej.

  • rozróżnia funkcje oceny sumującej i kształtującej
 
Ocena sumująca ma znaczenie przy podsumowaniu wiedzy nabytej przez ucznia i zwykle ogranicza się do stopnia. Ocena kształtująca natomiast służy uczniowi do tego, aby uświadomił sobie, co zrobił dobrze, co źle i jak może poprawić swoją pracę. W ocenianiu kształtującym uczeń otrzymuje mniej ocen (stopni), a częściej informację zwrotną od nauczyciela czy kolegi.
 
  • buduje atmosferę uczenia się, pracując z uczniami i rodzicami

Warto poświęcić czas na dyskusję o tym, jak uczniowie się uczą i co pomaga im się uczyć. Atmosfera sprzyjająca uczeniu się przejawia się większym poczuciem własnej wartości uczniów, zaangażowaniem w proces uczenia się, samodzielnością, umiejętnością współpracy oraz świadomym uczeniem się.

  • potrafi formułować pytania kluczowe

Pytania kluczowe to pytania, które skłaniają uczniów do myślenia. Takie pytania ukazują uczniom szerszy kontekst omawianego zagadnienia, zachęcają do poszukiwania odpowiedzi i silniej angażują w naukę.

  • potrafi zadawać pytania angażujące ucznia w lekcję

Zadawanie pytań w ocenianiu kształtującym polega na włączaniu wszystkich uczniów w myślenie nad rozwiązywaniem problemu postawionego przez nauczyciela. Ma temu służyć m.in.:

  1. wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź ucznia,
  2. kierowanie przez nauczyciela pytania do wszystkich uczniów, a nie tylko do zgłaszających się,
  3. poszukiwanie w parach odpowiedzi na pytania nauczyciela,
  4. niekaranie za błędne odpowiedzi.
  • stosuje efektywną informację zwrotną

Nauczyciel zamiast stawiać ocenę sumującą przekazuje uczniowi komentarz do jego pracy. Dobra informacja zwrotna jest sztuką, ale zawsze powinna zawierać cztery elementy:

  1. wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia,
  2. odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia,
  3. wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić tę konkretną pracę,
  4. wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.

Informacja zwrotna musi być ściśle związana z kryteriami oceniania określonymi przed wykonaniem zadania (czyli z NaCoBeZu).

  • wprowadza samoocenę i ocenę koleżeńską

Uczniowie na podstawie podanych kryteriów oceniania wzajemnie recenzują swoje prace, dają sobie wskazówki, jak je poprawić. Ma to dwojaki sens: z jednej strony dobrze rozumieją kolegę, którego pracę sprawdzają, gdyż przed chwilą wykonywali to samo zadanie, a z drugiej uczą się od swojego kolegi: ustalania kryteriów oceniania (co oceniam?) i umiejętności dawania informacji zwrotnej (jak to komunikuję?)

Jeśli uczeń sam potrafi ocenić, ile się nauczył i co jeszcze musi zrobić, aby osiągnąć wyznaczony cel, to pomaga mu to w procesie uczenia się i czyni z niego aktywnego uczestnika tego procesu.

(Źródło: www.ceo.org.pl)

right-column 19etwinnig 22right-column 20kolumna-right 14

sus-pop-m

Scan0003

wzor-na-rozwoj

Odwiedziło nas:

1936188
Dzisiaj
1456

Your IP: 54.166.62.226

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

right-column 07
baner-right 06
baner-right 07right-column 11baner-right 08blog-film 14baner-right 13right-column 17

kolumna-right 04
kolumna-right 06
kolumna-right 08
kolumna-right 12

b-jaszka-filmy

szkola-demokracji-zmieniamy-szkole

eu-wsrod-nas-film

CEO

logopoczytaj

wf-z-klasa

wzor-na-rozwoj-white

slady-przeszlosci-white

samorzad-uczniowski-white

ok-white

loga-ceosolidarna-szkola

Początek strony